Life in the village of Thung Song..



Spenderade vid olika tillfällen den här Vintern några dagar hos min väns
familj nere i Södern.. Närmare bestämt i byn Thung Song i provinsen
Nakhon Sri Thammarat(Söder om Krabi & Surat Thani). I dessa orörda
trakter handlar det mesta om "gummi" :) då det är Gummi Plantage
som är den största inkomstkällan och i stort sett alla sysslar med detta..

Så även denna familj som hade ett Gummi plantage och stora marker
runt huset.. Det var mycket intressant att se hur de levde & jag har
sällan kännt mig Välkommen och blivt mött av sådan nyfikenhet..
De gamla ville veta en hel del om vad jag var för en prick och hur
det var i mitt hemland...

Jag skördade gummi mitt i natten;), gick på bröllopsfest, på fester
för män som skulle bli munkar, upplevde vacker & orörd natur, gick
på små mysiga Söndags marknader, och träffade så otroligt mycket
nya rara människor när jag deltog aktivt i familjelivet..:))

Hade förstås ingen täckning på mobilen heller :/ så när jag ville
kontakta omvärlden så körde de ut mig till en plats mitt ute i ingenstans
där jag upptäckt att jag hade täckning en dag när vi var ute och åkte...
Då brukade jag stå där på grusvägen och prata kanske i 20 minuter..
Detta resulterade i att folk som åkte förbi nästan körde av vägen.. Lika
kul varje gång att kolla in deras miner när de plötsligt fick syn på en
viting/turist/farang som stod där i helt öde plantage marker...
Många stannade och frågade om jag behövde skjuts och hur jag kommit
dit och vart jag var på väg på Thai...hahaha... De var ju helt chockade
då utlänningar är ett väldigt exotiskt inlsag som sker sällan i dessa
trakter...:)))



*Blev glatt överraskad av deras stora, fina hem.. Visste inte riktigt vad jag hade att
  vänta mig innan.. då thai hemmen kan variera stort i standard & utseende..
  Min vän tyckte först att jag skulle sova med hans mamma :) Men efter att jag
  påpekat min hemska hosta som jag inte ville hålla henne vaken med om nätterna
  och att de faktiskt hade 5 sovrum, så fick jag ett eget rum! Puuuuhh! :))) Lättnad!











*Jag som älskar hundar hade fullt upp med att se efter de här 2 busfröna..;)
  We go now, dont let the dogs run away! , OK?? :) haha...







*Har nog aldrig känt mig så avslappnad som här..(efter att första chocken lagt sig
  när halva byn kom för att hälsa, besökte oxå ca. 10 hem på första timmarna i byn!
  Kvinnan i bakgrunden, Pleeda gav det här med gästfrihet ett nytt ansikte, kände mig
  extremt välkommen och hon gjorde verkligen sitt yttersta för att jag skulle trivas 
  hos dem! Längtar tillbaks...

*Fick modella :)  när familjens minsting Pet ville leka fotograf i några timmar..;)
  Jag hatar att vara med på kort men vad gör man inte för mini bossen..;)

*Pet, the 5 year old head of the family...;)

More Pics from there later....;)

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Vilken härlig upplevelse att få vara så delaktig i deras kultur¨och se hur det verkligen är. :)

2011-05-14 @ 17:07:08
URL: http://cassandra87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback