Mitt Thailand, inte "Svensson" Thailand..



*Detta är en bild från semesterparadiset Phuket/Patong, där trängs folk nästan..;)


*Detta är från Koh Lanta, där kan man iaf ha stranden för sig själv....

*Detta är från den välbesökta ön Bamboo utanför PhiPhi...Vill man vara ensam så
  får man åka tidigt..;) Helt klart värt att gå upp tidigt för, sen åker vi hem när alla
  speedboats kommer...;)



*Palle på Bamboo..;)


*Kanske inte ser ut som en lyxresturang men det var där vi åt den godaste maten!
  En liten fiskeby på sydöstra Lanta.. Endast Thailändska menyer men det är bara
  att peka och hoppas..;) Och det gick utmärkt...




Nu för tiden vill man knappt säga att man ska till Thailand till en del
människor... De liksom bara suckar & tänker..jaha ska hon bara dit...
Men vad är egentligen skillnaden på det Thailand som jag väljer att kalla
"mitt" om man nu jämför med "Svensson" Thailand? Och vad är typiskt för
"Svensson" Thailand?? Jo det tycker jag är när folk åker ner till Phuket eller
kanske Ao nang i Krabi, Koh samui, Koh Lanta eller vartsomhelst dit man kan
boka charter med typ 2 eller 3 veckor på ett dyrt hotell.. Sen stannar de mest
där, badar i poolen eller kanske till & med i havet, ligger och trängs som packade
sillar på solstolar & gnäller över priset på dagens första Singha eller Piña Colada.;)
Man äter thaimat i olika former som tex American breakfast, Spagetti Carbonara,
Hamburgare eller Pizza eller kanske en spännande "Pad thai" som är sparsamt
kryddad för att passa en "Svensson" haha ;) Sen säger man att man blir sjuk
av den thailänska maten när det säkert oftast är från bufféer osv. på hotellen..
Varför inte äta thailändskt? Det är fräshare och det dom kan bäst!

Ställena är uppbyggda för att passa turister på bästa sätt och det är rätt tätt
mellan svenskresturanger osv. Det finns också shopping till överflöd med kopior
så att man kan skaffa sig lite Dior eller Gucci..;) Samt klassiska utflykter som
man oftast blir pålurad på stranden till ett dyrt pris såsom Elefantridning, Snorkling
eller liknande.. En utflykt som man lika gärna enkelt kunde ordna själv för kanske
halva priset.. Det finns också söta djur på gatorna som man får ta kort med för en
billig penning, inte tänker man väl på att just den apan kanske är drogad & utrot-
ningshotad vad gör väl det om barnen blir glada av bilden? Sen är det också oftast
i de här semesterparadisen som man ser mest äldre tjocka gubbar hand i hand med
små unga thailändskor... Så det är en salig blandning av både det ena och det andra
man får för dyra pengar som man lägger när man inte kan boka hotell osv. på egen
hand men inte så mycket som egentligen har att göra med Thailand eller Thailändsk
kultur? Men efter man spenderat ca sådär 2 veckor på detta stället så har man "gjort"
Thailand och vet precis hur det funkar i Thailand osv...

Det är detta jag tycker är konstigt... Borde man inte vilja se mer? Eller umgås
mer med folket för att lära sig mer om deras kultur och land..? Istället för att
först ta reda på var man kan få tag på aftonbladet och snus? Och var närmaste
Svensk-resturangen ligger? Vad är så fel med att få lite nya intryck och smaka
på mer underbart god thaimat!:)  Eller kanske lära känna nån thai vilket ofta är
väldigt lätt då de älskar att ha "Farang"(utländska) vänner och få följa med dem
till tex deras favoritställe eller kanske tempelfestival med kultur, mat, marknad
och dans;) etc.?? Finns så mycket kul att upptäcka..

Nu förstår ju även jag att en del åker kanske bara för att vila upp sig
2 veckor, semester helt enkelt... Men kom då inte hem och dissa landet
sedan om ni inte ens försökt att ta del av något som ens är i närheten
av att vara Thailändskt...

Så till er som tror att tex jag åker ner och ligger på en solstol
hela dagarna och äter Pizza och gnäller över misslyckade
prutningar eller att Thailändarna inte ler tillräckligt mycket
så är det inte hur jag "gör" Thailand....;) Men visst även jag
har ju besöt Phuket, Ao nang, Samui och Lanta flertalet
gånger! Det har väl sin charm & ibland behöver man lite
shopping, liv och rörelse efter att ha varit länge på nåt
lungt ställe men det är inga ställen som jag prioriterar
högt på min lista och jag står heller inte ut där särskilt
länge då jag har svårt för det här med prostitution och
blir för upprörd av att ständigt se sådan skit det är jag
hellre utan..
 
Och min shopping gör jag helst i Bangkok! ;)

Jag vill ha mer! Och fast jag åkt i snart 10 år till detta fantastiska
land och stannat ganska länge varje gång så känns det som att jag
knappt börjat förstå mig på den Thailändska kulturen.. De hittar alltid
på något nytt och lyckas alltid hänföra eller chockera mig på något sätt
med deras seder och bruk ;). Och Thailand kommer alltid att vara en
väldigt speciell plats för mig, ett ställe som jag återvänder till dels för
att jag gillar det mesta med landet och att det är lätt att vara och resa
i Thailand men också för att jag vill återse mina vänner.. Och sen ett
annat vanligt förekommande gnäll från Svenskar är ju att det är för
folktätt i Thailand och att det inte finns något äkta och orört kvar! :)
Då kanske man ska söka sig utanför de största turistorterna, jag
menar Thailand är ett stort land...;) Med många orörda och fina
platser.. Think outside the box...;) 

I LOVE Thailand!!


Ps. Hade ett samtal med en vän som gnällde
     att han inte hade någon att åka bort med
     i vinter då sa jag att han gärna fick komma
     och hälsa på mig.. Då sa han typ att han redan
     gjort Thailand och att han inte ville åka och ligga
     på en solstol i Patong på sin semester...?? :) Ds.

Kommentarer
Postat av: Alessandra

Jag håller med dig vännen! Man tar seden dit man kommer! Sen blir det ju ett äventyr också om man inte riktigt vet vad som komma skall!

2010-10-27 @ 23:34:09
URL: http://alessandra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback